Aetherkruiser AK1501 1e uitvoering

    1950

    1950

    1950

    1950

 

Rapportcijfers:

Kast:

 6 

Geluid AM:

 6 

Geluid PU:

 6 

Ontvangst AM:

 6 


Specificaties:

Buizen:

ECH21, EAF42, EAF42, EL41, AZ41.

Golfbereiken:

LG, MG, KG van 16 - 50 meter.

Midden Frequent:

452 kHz.

Luidspreker:

18 cm doorsnede.

Resonantie frequentie:

n.b.

Frequentiebereik versterker:

n.b.

Uitgangsvermogen bij 5 Ohm:

n.b.

Kast:

Hout, licht bruin gelakt, donkerbruine boven en onderkant.

Afmetingen:

43 x 27,5 x 22,5 cm

Verbruik:

45 Watt


Features:

Pick-up ingang:

Ja.

Bandrecorder ingang/uitgang:

Nee.

Extra luidspreker uitgang:

Ja, 5 Ohm.

Loudness:

Ja, enkelvoudig. Alleen lage tonen.

Hoge tonen regelaar:

Ja, continu

Lage tonen regelaar:

Nee.

Klankregister schakelaars:

Nee.

Bandbreedte schakelaar/regelaar:

Nee.

Afstemindicator:

Nee.

Ingebouwde antenne:

Nee.

Ferriet antenne:

Nee.



Beschrijving:

Aetherkruiser komt uit dezelfde fabriek als de oude Erres, ofwel een van der Heem product. Deze radio heeft een gelijkenis met de Erres KY505 oude uitvoering. Het verschil is de iets mooier en compacter vorm gegeven kast en het schaalglas dat bovenaan zit. Omdat het schaalglas boven geplaatst is en omdat het kastje iets dieper is, kan de kast iets lager gemaakt worden, en dat heeft voordelen voor de geluidsweergave. Deze AK1501 is de 1e uitvoering. De 2e uitvoering heeft de volgende buizen: ECH42, EF41, EBC41, EL41 en AZ41. Deze radio is een standaard AM radio. Overigens heb ik nog een chassis van de 2e uitvoering liggen, en opvallend is dat deze knoppen niet origineel zijn. Deze knoppen zijn wat slanker en dieper maar zijn wel passend bij deze radio. Overigens heeft deze radio slechts 1 kathodeweerstand en ontkoppelelco voor alle buizen tegelijk, ofwel dat deze in de nulleiding van de anodespanning is opgenomen. Een voordeel is dat je hierdoor een negatieve roosterspanningsrail heb en dat de kathodes van alle buizen rechtstreeks aan massa komen te liggen. Verder is het een oerdegelijk opgebouwde standaard AM radio. 


Reparatiegeschiedenis:

In het verleden is de voedingselco vernieuwd, maar dat was nogal ondeskundig gebeurd, en wel dat als isolatie een bierviltje gebruikt werd. Inmiddels heb ik deze elco vervangen door 2 kleine exemplaren van 47 �F 350 Volt, die onder het chassis gemakkelijk te verstoppen is.

Verder heb ik de koppelcondensator van 10 nF 630 Volt tussen voor- en eindbuis vernieuwd. Het defect daarvan is op 2 manieren snel te achterhalen. De 1e manier is de voedingsspanning meten. Na 3 seconden is deze 355 Volt en zakte daarna tot 230 Volt in elkaar. Hierbij is de negatieve roosterspanning -15 Volt terwijl op het stuurrooster van de EL41 +1 Volt t.o.v. de kathode stond. De 2e manier is dus de negatieve roosterspanning zelf, en moet in de regel tussen -5 en -8 Volt liggen. Na vernieuwen van de condensator is de voedingsspanning 295 Volt en is de negatieve roosterspanning -7,5 Volt en dat zijn optimale waardes.

De radio werkt in ieder geval weer, maar moet nog afgewerkt worden. De versterking van het audio gedeelte is wat aan de lage kant, de ontvangst is tamelijk ongevoelig en de luidspreker heeft een scheur in de conus en heeft zijn stijfheid verloren. Door dit alles is het volle klankkarakter verdwenen. Om dit weer terug te krijgen heb ik het versterkergedeelte weer opnieuw opgebouwd. Hierdoor is de versterking weer optimaal en kan de radio weer hard spelen.

De lak van de kast is niet al te best, maar het houtwerk is goed bij te werken en ik ben er van overtuigd dat na het herstellen van de kast deze weer prima uit komt te zien. Het schaalglas is aan weerskanten gedeeltelijk wit geverfd, maar is nog gemakkelijk te herstellen.


Prestaties:

Schelle geluidsweergave. De radio moet nog verder worden hersteld.


Terug naar fotogalerij
Terug naar index