Philips 203U

     1941

     1941

    1941

    1941


Rapportcijfers:

Kast: 6 
Geluid AM: 5 
Ontvangst AM: 7 


Specificaties:

Buizen:UCH21, UCH21, UBL21, UY21.
Golfbereiken:LG, MG.
Midden Frequent:452 kHz
Luidspreker:9668
Resonantie frequentie:n.b.
Frequentiebereik versterker:n.b.
Uitgangsvermogen bij 5 Ohm:n.b.
Kast:Bakeliet, donkerbruin.
Afmetingen (h x b x d):24,5 x 16,5 x 13 cm
Verbruik:42 Watt
Prijs:� 82,50


Beschrijving:

Philips ontwierp in 1939 het zogenaamde European Four Tube Circuit. Deze radio uit 1941 is een afgeleide daarvan. Zie het onderstaand schema. Het schema is eigenlijk bedoeld voor de Philips 208U met elektromagnetische luidspreker omdat die 3 banden heeft, maar het principe is duidelijk.

Wat deze Philips 203U bijzonder maakt, is dat de gelijkrichtbuis een UY21 is. Zo heeft deze radio alleen maar 21-buizen en dito loctal voeten. Later werd i.p.v. de UY21 de UY1N toegepast die elektrisch hetzelfde is, maar een octalvoet heeft. Voor het overige deel is het een kleine radio met LG en MG en werkt de metalen achterplaat tevens als antenne. Wat op dit kastje niet te vinden is, zijn de ventilatiesleuven. De radio wordt dus tijdens spelen erg warm. Als laatste wil ik nog vermelden dat op de Lange Golf rond de 1800 meter de naam "Kootwijk" vermeld staat.


Reparatiegeschiedenis:

Veel teercondensatoren zien er slecht uit en zijn ook lek. Omdat de radio voor iemand bestemd is die hem dagelijks wilt laten spelen, zit er niets anders op dan alle teercondensatoren te vernieuwen. Zie onderstaande foto's.

Ook de netkabel is niet origineel, en eigenlijk hoort er een 3-aderige met groen katoen omsponnen netkabel aan deze radio. Om een beetje in de stijl van destijds te blijven heb ik een met zwarte stof omsponnen netkabel gebruikt. De aardleiding werkt dan ook meteen als virtuele aarde zodat de ontvangst iets beter is. De potmeter is in het verleden vernieuwd, maar kraakt erg. Om dit te verminderen heb ik naar het stuurrooster van het triodedeel van de UCH21 een lekweerstand van 4M7 opgenomen en heb ik tevens een condensator van 4700 pF tussen stuurrooster en de loper potmeter opgenomen. Hierdoor is het kraken wat minder, maar nog niet geheel verdwenen. De radio speelt momenteel aardig, maar beter is om de volumepotmeter te vernieuwen. Verdere maatregelen die ik genomen heb is om de volumepotmeter geheel te ontkoppelen van de AM diodedetectie, en wel door een netwerkje bestaande uit weerstanden en condensatoren. Hierdoor kraakt de potmeter nog minder en gaat veel langer mee. Zie onderstaand schemaatje.

Wat de zichtbare scheur in de kast betreft: deze is in het verleden door een vorige eigenaar gelijmd met wat superlijm en is niet verder te herstellen, tenminste: ik vrees dat een nieuwe ergere scheur kan ontstaan. Zie onderstaande foto en let op de schuin lopende scheur aan de binnenkant die een keer gelijmd is.


Prestaties:

Deze radio heeft een hard en schel geluid. Dit heeft te maken door het toepassen van een kleine luidspreker, het afzien van een frequentie afhankelijke tegenkoppeling alsook het afzien van een loudness schakeling. Ook een mogelijke oorzaak is dat de luidspreker zijn stijfheid verloren heeft waardoor de resonantiefrequentie sterk gedaald is en het volle klankkarakter verdwenen is.

Download het schema van de Philips 203U
Terug naar foto galerij 
Terug naar index