Philips B1X92A

    1959

    1959

    1959

Rapportcijfers:

Kast: 8
Geluid FM: 5
Geluid AM: 5
Geluid PU: 5
Ontvangst AM: 8
Ontvangst FM: 7


Specificaties:

Buizen:ECC85, ECH81, EF89, UABC80, UL84, UY85.
Golfbereiken:MG,  FM van 87,5 � 100 MHz.
Middenfrequent:10,7 MHz; 452 kHz.
Luidspreker:AD 1400 W.
Resonantie frequentie:-
Frequentiebereik versterker:-
Vermogensbandbreedte:-
Uitgangsvermogen bij 3 Ohm:-
Kast:Donkerbruin bakeliet.
Afmetingen:29,5 x 15,5 x 14 cm.
Verbruik:45 Watt


Features:

Pick-up ingang:Ja.
Bandrecorder ingang/uitgang:Nee.
Extra luidspreker uitgang:Nee.
Loudness:Nee.
Hoge tonen regeling:Ja, schakelbaar.
Lage tonen regeling:Nee.
Klankregister schakelaars:Nee.
Bandbreedte regeling:Nee.
Afstemindicator:Nee.
Ingebouwde antenne:Ja, MG.
Ferriet antenne:Nee.
Aparte FM/AM afstemming:Nee.


Beschrijving:

Deze radio is het iets grotere broertje dan de Philips B0X15U en is daarbij ook nog voorzien van FM ontvangst. Qua buizenbezetting lijkt hij veel op de Philips B2X92A, maar er zijn toch verschillen. Zo is de FM tuner hetzelfde als die in de Philips Plano serie, terwijl de MG afstemming volledig inductief is. Vanwege de inductieve afstemming vindt je ook geen ferroceptor maar moet de MG het doen met een kleine plaatantenne waardoor de ontvangst wat minder gevoelig is. De FM is hetzelfde als van een normale standaard buizenradio. Het versterkergedeelte is niet voorzien van een loudness schakeling en spanningstegenkoppeling. Voor zeer lage frequenties vindt er stroomtegenkoppeling plaats, en dat heeft te maken met de kleine ontkoppelelco van 10 �F van de UL84. De kantelfrequentie ligt op 88,5 Hz en dat is zo'n beetje het gebied wat de luidspreker van nature niet meer kan weergeven. Hierdoor neemt de vervorming af en kan de radio toch best wel hard spelen. Opvallend is de mix van U- en E-type buizen. In deze radio wordt gebruik gemaakt van een auto voedingstransformator. Nadeel is dat het chassis onder netspanning staat, maar vergeleken met een dropperweerstand is de warmteontwikkeling veel kleiner. De beide schakelaars lijken op drukschakelaars, maar zijn in feite schuifschakelaars. Wanneer de radio op FM staat en de klankschakelaar staat op hoog, dan is het hele zaakje mechanisch ontspannen. Het aanschakelen van de radio gebeurt door het uittrekken van de volumeknop.


Reparatiegeschiedenis:

In eerste instantie zat slechts een scheurtje zat is de bakelieten kast, maar was eenvoudig te verhelpen met een beetje superlijm. Verder heb ik de radio uit elkaar gehaald om deze van binnen te reinigen en om de folie weer netjes vast te lijmen. Naderhand terwijl het chassis eruit lag heb ik de radio in serie met een gloeilamp van 60 Watt een uurtje laten bijkomen om vervolgens de volle netspanning er op te zetten. Helaas kwam er geen geluid uit, maar is wel een lichte voedingsbrom hoorbaar. Oorzaak is Z4 van 63 mA die doorgeslagen was. Overigens zit de zekering op een eigenlijk verkeerde plaats, en wel in de anodeleiding van de UL84. Als de zekering doorslaat, neemt het schermrooster de functie van de anode over en gaat deze veel te veel stroom trekken, waardoor de UL84 snel defect kan raken. De oorzaak was uiteindelijk de anodecondensator van 10 nF 400 Volt. Deze okergele polyester condensators van Philips zijn over het algemeen van uitstekende kwaliteit, zo niet de beste van alle condensatoren die ik ken, is helaas defect en heb ik vervangen. De ontkoppelelco van de UL84 heb ik laten vervallen zodat de volumeregeling wat geleidelijker werkt. Tevens is de achtergrond brom in de luidspreker afgenomen. De kathodeweerstand van de UL84 heb ik om het langdurige behoud van de radio verhoogd van 180 Ohm / 3 Watt naar 220 Ohm / 3 Watt.  


Prestaties:

De radio klinkt in originele toestand erg schel en agressief, en kan dan ook op het gehoor best wel hard spelen. Lage tonen zijn er bijna niet en rond de 5.000 Hz vind er een opslingering plaats om vervolgens na 7.000 Hz de hoge tonen steil af te kappen. 

Let op: Ondanks dat deze radio E-buizen en een voedingstrafo heeft, is het chassis rechtstreeks met het lichtnet verbonden. De voedingstrafo is een autotrafo. De anodespanning wordt rechtstreeks uit het net gevoed en er wordt enkelfasig gelijkgericht. Hierdoor ontstaat een levensgevaarlijke situatie en is het gebruik van een scheidingstrafo absoluut  noodzakelijk.

Download het schema van de Philips B1X92A
Terug naar fotogalerij
Terug naar index