Philips BX 410 Z 
Deze radio is niet in mijn bezit. Deze radio heb ik in reparatie gehad.

    1951

    1951

    1951

    1951


Rapportcijfers:

Kast: 7 
Geluid AM: 8 
Geluid PU: 8 
Ontvangst AM: 9 


Specificaties:

Buizen:ECH42, EAF41, EBC41, EL41, EM34, AZ41.
Golfbereiken:LG, MG, KG van 16 � 50 meter, KG2 van 25 - 31 meter.
Middenfrequent:452 kHz.
Luidspreker:9746X of 9786X. Luidspreker met ferroxcube magneet.
Resonantiefrequentie luidspreker:92 Hz
Frequentiebereik versterker:60 - 3.500 Hz 
Vermogensbandbreedte:55 - 3.500 Hz 
Uitgangsvermogen bij 5 Ohm:2,5 Watt RMS
Kast:Bakeliet met houtmotief 
Afmetingen:47 x 31 x 20 cm
Verbruik:45 Watt bij wisselspanning, 20 Watt bij 6V=
Prijs:-


Beschrijving:

Deze radio is hetzelfde als de Philips BX410A, maar hierin zit geen voorbereiding voor de FM voorschakelunit, maar op de achterwand zit wel een adaptersocket voor de trilleromvormer, type AU 1004. Hiermee kan de radio dan uit een 6 volt accu gevoed worden. Wanneer de radio uit de accu gevoed wordt, dan wordt de netvoeding inclusief AZ41 buiten werking gezet, wordt de 6,3 Volt gloeispanning rechtstreeks van de accu betrokken (accuspanning varieert tussen 6 en 6,6 Volt) en het hoogspanningsgedeelte werkt via de trilomvormer met eigen transformator. Verder is het een standaard kwaliteit AM radio uit 1951 in een bakelieten behuizing met een houtmotief opdruk.


Reparatiegeschiedenis:

Deze radio heb ik in reparatie gehad, en bij het openen van de achterwand zie je een berg stof op het chassis liggen alsof deze in tientallen jaren niet meer is verwijderd. Eigenlijk geeft het een nostalgisch gevoel als je een berg stof ziet liggen en kun je daaraan bijna de leeftijd van de radio aflezen. Gelukkig liet het stof zich gemakkelijk wegblazen met de compressor. Wanneer een radio lang niet meer gebruikt is, dan kun je het beste alle buizen eruit nemen, de AZ41 tijdelijk overbruggen met 2 diodes 1N5408 en de radio in serie zetten met een gloeilamp van 40 Watt. Zo kan de voedingselco zich weer formeren en wacht je af totdat de anodespanning van 340 Volt bereikt wordt. Tevens is dit de gelegenheid om de verdachte koppelcondensator en anodecondensator van de EL41 eens te inspecteren. Over de uitgangstrafo mag geen spanningsval zijn en de stuurroosteraansluiting van de EL41 moet keurig netjes 0 Volt zijn. Wanneer de lamp na een uurtje gedoofd is en de verdachte condensatoren vervangen zijn kun je de buizen weer plaatsen en de volle bedrijfsspanning op de radio zetten. Als eerste controleer ik de anodespanning of deze hoog genoeg is. Een te lage anodespanning bij een normaal stroomverbruik duidt op een versleten AZ41 en door de hoge spanningsval over de AZ41 kan deze vrij snel defect raken, en kun je beter deze eerst regenereren of vervangen. Als eerste heb ik de koppelcondensator vernieuwd, en om later een defect aan de EL41 en uitgangstrafo te voorkomen heb ik de anode condensator van de EL41 ook vernieuwd. Ook de EL41 heb ik moeten vernieuwen. De AZ41 was ook versleten en moest eigenlijk vernieuwd worden, maar ik heb deze buis nog kunnen regenereren. Verder heb ik diverse contacten gereinigd en het afstemgedeelte hier en daar van een beetje olie voorzien zodat alles weer soepel verloopt. Later na uren spelen begon de radio weer te kraken. Oorzaak waren de weerstanden die in het schermrooster circuit van beide MF buizen zaten. Deze heb ik vernieuwd. 

 
Prestaties:

Omdat het een reparatie voor iemand anders is, heb ik de radio volgens de specificaties van Philips gelaten, ofwel origineel, al zijn er nieuwe componenten geplaatst. Het geluid uit deze radio klinkt vol, dus prima voor een AM radio.


Download het schema van de Philips BX410Z
Terug naar fotogalerij
Terug naar index