Siemens Super G51
* Ingeruild op 14 September 2002

    1955

    1955

    1955

    1955

Rapportcijfers:

Kast:6
Geluid:9
Ontvangst AM:9
Ontvangst FM:9


Specificaties:

Buizen:EC92, EC92, ECH81, EF89, EABC80, EL84, EM80.
Golfbereiken:LG, MG, KG van 13 � 90 meter, FM van 87,5 - 101 MHz
Luidsprekers:1 luidspreker 20 cm, 2 tweeters 10 cm.
Resonantiefrequentie luidspreker:61 Hz
Frequentiebereik versterker:35 - 15.000 Hz
Vermogensbandbreedte:35 - 15.000 Hz
Uitgangsvermogen bij 5 Ohm:5 Watt RMS
Kast:Hout, bruin gelakt.
Afmetingen:63 x 42 x 28 cm
Verbruik:


Features:

Pick-up ingang:Ja.
Bandrecorder ingang/uitgang:Ja.
Extra luidspreker uitgang:Ja, 5 Ohm.
Loudness:Ja, enkelvoudig, lage tonen.
Hoge tonen regeling:Ja, continu
Lage tonen regeling:Ja, continu.
Klankregister schakelaars:Nee.
Bandbreedte regeling:Ja, continu mechanisch via hoge tonen regelaar.
Afstemindicator:Ja, EM80.
Ingebouwde antenne:Ja, FM en KG.
Ferriet antenne:Ja, MG.
Aparte FM/AM afstemming:Ja.


Beschrijving:

Wat opvallend is, is dat deze grote radio een echte Siemens radio is, dus ook met Siemens componenten. De vorm van de kast is ook typisch Duits. De inwendige opbouw is ook typisch Duits, ofwel oerdegelijk en keurig netjes. Deze radio is in feite een grote standaard radio met betere kwaliteit componenten. In plaats van de ECC85 wordt 2x EC92 toegepast, wat ook overeenkomt met de ECC81. Verder bezit deze radio een uitschakelbare ferriet antenne en een mechanische bandbreedte regeling. Bij de bandbreedte regeling schuiven de eerste MF spoelen van de AM naar elkaar toe zodat een betere koppeling ontstaat en een smallere bandbreedte ontstaat. Een bandbreedte regeling is met name nuttig bij korte golf ontvangst om zo de storingen te elimineren, maar bij sterke omroepzenders wordt deze graag breed gezet voor een betere geluidskwaliteit. Opvallend is ook de hoge gevoeligheid van de FM ontvangst, maar soms merk je dat de 2 MF buizen iets teveel voor hun kiezen krijgen.


Reparatiegeschiedenis:

Eerste inspectie leert bij deze radio ook dat de koppel condensator van 25 nF 500 Volt defect is. De G1 spanning op de EL84 liep maar op tot wel 4,5 Volt en dat is onacceptabel. Je ziet ook bij de EL84 dat de gloeidraad uit het kathodepijpje puilt. Inmiddels zit er een nieuwe Philips condensator van 22 nF 1250 Volt in en werkt de versterker beter, maar heeft de neiging om laagfrequent te gaan oscilleren. (motorboten). Verder is een voedingsbrom hoorbaar als de volumeregelaar op 25% of minder uitkomt. Het lijkt erop dat de 2e loudness aftakking ergens tegen aan komt of kortsluiting met iets maakt. Dit is niet het geval. Het is een aftakking met een weerstand van 2 K wat voor tegenkoppeldoeleinden bedoeld is. Enfin, ik zie de bui hangen. Tegenkoppelcircuit eruit en een nieuwe bouwen met weerstanden van 220 Ohm, 4K7 en een seriecondensator van 0,1 uF. Over de weerstand van 220 Ohm heb ik een condensator van 0,1 uF 125 Volt gesoldeerd om de hoogste tonen, ofwel het Duitse klankkarakter weer terug te krijgen. Ook was de FM detectie niet ontkoppeld en kwam een spanning van -25 Volt terecht op de volumeregelaar waardoor deze kraakte. Een koppelcondensator van 10 nF doet wonderen.

De ferrietstaaf van de MG is gebroken. Ook is ferrietspoel van de MG defect, maar die kan opnieuw gewikkeld worden. Er zit ook een aparte MG sectie in die zonder ferrietstaaf werkt, dus de radio is wel te gebruiken met een buitenantenne zonder dat er verlies is van gevoeligheid. Het MF gedeelte heeft bij AM de neiging om te gaan oscilleren. Wat was het geval: op de plaats van de EF89 zat een ECH81, maar het opschrift ontbreekt. Door de elektrodes te vergelijken met een ander exemplaar ben ik er achter gekomen dat het om een ECH81 of ECH83 moet gaan. Ik denk de ECH81. Om die ECH81 te testen heb ik deze op de juiste plek ingestoken en heb ik een EF89 buis geplaatst. Nu werkt de AM prima. Hierna heb ik een nieuwe ferrietspoel geplaatst en de MG opnieuw afgeregeld. De MG ontvangst is nu optimaal.

De FM werkt nog niet goed omdat de oscillator gebrekkig werkt. Alleen tussen 87 en 93 MHz werkt de FM, daarna stopt deze. De capacitieve trimmer van 2-10 pF is defect, en wel dat het zilveren laagje compleet in zilversulfiet is veranderd. Een andere trimmer van 3-15 pF bood uitkomst en nu werkt de FM prima. Opvallend is dat de gevoelig van de FM zeer hoog is, maar bij sterke zenders is er nog een lichte neiging tot een multiplex brom die ik niet direct eruit krijg.

Op het chassis is nog ruimte voor een 3e MF sectie evenals ruimte om een balansversterker met 2x EL84 in te bouwen, dus ik denk dat er ook hoogwaardige kwaliteitsradio's door Siemens gebouwd zijn geworden � la TeKaDe W688. De AM is net als bij de Philips B7X63A ook bijzonder omdat de hoge tonen regelaar tevens als bandbreedte regelaar werkt, en dat is met name bij korte golf ontvangst zeer gunstig omdat de fluittoon mooi onderdrukt kan worden. 

De anodespanning is 235 Volt, en dat is aan de wat lage kant en is te wijten aan enige slijtage van de Selenium brugcel. De brugcel heb ik vervangen door 4 diodes 1N4007 en nu is de anodespanning 275 Volt en dat is een mooie waarde. Ook het uitgangsvermogen is van 3,6 Watt naar 5 Watt RMS gegaan en dat is eveneens een mooie waarde. 

Onlangs is deze radio weer defect geraakt. Na het inschakelen is alleen een krakend geluid te horen. De condensatoren en de weerstanden die ik destijds vervangen had zijn nog in orde. Na wat bewegen met de EABC80 terwijl de radio aanstaat kwam er weer leven in. In eerste instantie lijkt het op een los contact, maar was niet het geval. De anodespanning zakte in elkaar van 80 Volt naar ca 15 Volt. Een mogelijke oorzaak is de anodeweerstand, maar was het niet. Ook een sluiting in de lekweerstand kan een oorzaak zijn, maar was het niet. Ook een andere EABC80 mocht niet baten. De EABC80 is in het verleden van een sticker voorzien dat deze bij een sterke AM zender kraakt, maar dat heb ik met het regenereren van deze buis eruit gekregen. Uiteindelijk bleek het aan het buisvoetje te liggen die ook nog goed uitziet, zelfs vele malen beter dan die van de EL84. Wat was het geval: Een lichte sluiting tussen anode en stuurrooster. Oplossing was het vernieuwen van het buisvoetje. Nu staat de radio weer op de achtergrond te spelen, want de geluidsweergave is fantastisch.


Prestaties:

Het feit dat de vermogensbandbreedte hetzelfde is dan het frequentiebereik van de versterker komt mooi uit, zodat de vervorming minimaal blijft. Dit is mede te danken aan de grote uitgangstransformator. De radio heeft een grote luidspreker van 20 cm doorsnede aan de voorkant en aan elke zijkant een tweeter van 10 cm doorsnede, wat een ruimtelijk effect geeft. Het geluid lijkt veel op de Philips B5X63A dus de lage tonen gaan net zo diep als bij de vele Philips toestellen met 800 Ohm luidsprekers. Verder kunnen de beide tweeters de hoogste tonen net niet weergeven.

Terug naar fotogalerij
Terug naar index